Zamierzenia dydaktyczno wychowawcze na listopad
GRUPA I
Krąg tematyczny : Jestem Polką i Polakiem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Kształtowanie pożądanych postaw ‒ postawy patriotycznej
• Rozbudzanie poczucia przynależności narodowej
• Rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych Polski
Krąg tematyczny: Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej.
• Budowanie prostych konstrukcji latających
• Konstruowanie instrumentów wydających dźwięki, dętych.
• Bogacenie czynnego słownika dzieci.
Krąg tematyczny: Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych.
• Rozbudzenie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych.
• Bogacenie doświadczeń estetycznych i twórczych.
Krąg tematyczny: Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Oswajanie strachu przed nieznanym i własną wybujałą wyobraźnią.
• Doskonalenie znajomości kolorów i barw.
• Poznanie zwierząt prowadzących nocny tryb życia.
• Nabieranie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.
GRUPA II
Cele ogólne
Obszar fizyczny
-
aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
-
aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych
-
wdrażanie do podejmowania prób prowadzenia ćwiczeń porannych (proponowania kolejnych ćwiczeń)
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Obszar emocjonalny
-
rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania własnych emocji i uczuć
-
wdrażanie do szanowania i rozumienia uczuć i emocji innych (ludzi i zwierząt)
-
kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
Obszar społeczny
-
kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy
-
kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju (elementy składowe adresu)
-
kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce)
-
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
-
wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, tworzenie i respektowanie zasad i reguł w zabawach grupowych
-
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
-
wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad podczas zabawy
Obszar poznawczy
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na dany temat (na temat własnego miejsca zamieszkania, drogi, jaką dziecko pokonuje z domu do przedszkola i z przedszkola do domu)
-
kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
-
usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie)
-
kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
-
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
-
kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
-
kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały”, „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”)
-
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
-
doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów
-
rozwijanie sprawności grafomotorycznej
GRUPA III
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne
• Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych i dbania o zdrowie;
• Rozbudzanie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych;
• Wzbogacenie doświadczeń estetycznych i twórczych dzieci;
• Rozbudzanie intuicji geometrycznej, dostrzeganie kształtu trójkąta wśród innych figur.
• Pokonywanie strachu przed nieznanym i wytworami własnej wyobraźni;
• Zwrócenie uwagi na przyjemną stronę zabawy i wartości z niej płynące;
• Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała;
• Usprawnianie i wzmacnianie sprawności manualnej dłoni, palców – przygotowanie do pisania;
• Wyrabianie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.
GRUPA IV
TEMATYKA
-
Przygotowania do zimy.
-
Polska moja ojczyzną.
-
Na starej fotografii.
-
Jesienna muzyka.
-
Ciepło i miło.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
-
Poznanie sposobów właściwego przygotowania się ludzi do okresu zimy (gromadzenie zapasów) oraz sposobów przetwarzania owoców i warzyw.
-
Rozumienie konieczności dostosowania odzieży do panujących warunków atmosferycznych i temperatury.
-
Rozpoznawanie i nazywanie na fotografiach członków rodziny, rozumienie pojęcia „rodzina wielopokoleniowa”
-
Rozwijanie umuzykalnienia, umiejętności rytmicznych. Odzwierciedlanie ruchem nastroju melodii. Akompaniowanie do muzyki za pomocą instrumentów oraz innych dostępnych przedmiotów. Poznanie pojęć związanych z muzyką orkiestra, dyrygent, nuty.
-
Rozbudzenie szacunku i miłości do naszej ojczyzny.
-
Rozwijanie inwencji twórczej, sprawności manualnych.
-
Klasyfikowanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, właściwe stosowanie określeń dużo, mało oraz określających położenie przedmiotów nad, pod, za, na. Nabywanie umiejętności przeliczania w zakresie 8.
-
Budowanie rozbudowanych wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.
GRUPA V
Krąg tematyczny:
-
Poznajemy świat wokół nas
-
Jestem Polką, jestem Polakiem
-
Dawno, dawno temu w Polsce
-
Niesamowita podróż w czasie
Cele ogólne
Obszar fizyczny
-
aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
-
wdrażanie do aktywnego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
-
wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z elementem rywalizacji
-
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
Obszar emocjonalny
-
kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
-
budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody
-
kształtowanie pożądanych postaw ‒ postawy patriotycznej
-
budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny
-
budzenie szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach
Obszar społeczny
-
kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta)
-
wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej
-
rozbudzanie poczucia przynależności narodowej
-
kształtowanie poczucia przynależności do Europy
Obszar poznawczy
-
wdrażanie do prowadzenia samodzielnych obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie jesienią
-
zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „T”, „t”
-
doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5
-
dodawanie i odejmowanie na konkretach (typu: 2 i 3 ile to?; bez wprowadzenia pojęć „dodawanie” i „odejmowanie”)
-
wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych
-
doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat
-
rozwijanie sprawności grafomotorycznej
-
rozwijanie słuchu fonematycznego
-
rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych Polski
-
wzbogacenie wiedzy na temat swojego kraju i jego stolicy
-
wprowadzenie nazw „Europa”, „Unia Europejska”
-
zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „L”, „l”
-
wdrażanie do czytania
-
kształtowanie umiejętności mierzenia długości przedmiotów za pomocą różnych miar
-
zaznajamianie z miejscami (Kraków, Warszawa, Toruń), postaciami, wydarzeniami historycznymi mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju
-
rozwijanie umiejętności słuchania, zadawania pytań i odpowiadania na pytania
-
rozwijanie logicznego myślenia przez odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
-
zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „U”, „u”
-
poznanie obrazu graficznego liczby 6
-
doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6 (w przód i wspak)
-
kształtowanie poczucia czasu – wskazywanie zmian, co było dawniej, co jest dziś, jak zmienił się świat
-
wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań
-
zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „K”, „k”
-
wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
-
wdrażanie do czytania globalnego
-
doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
-
poznanie obrazu graficznego liczby 7
GRUPA VI
1. Listopadowe wspomnienia
2. Jesienna pogoda
3. Zwierzęta domowe
4. Zimno, coraz zimniej
Cele ogólne:
· rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego na podstawie informacji o relacjach rodzinnych, doskonalenie czytania metodą sylabową, wprowadzenie litery M, m jak mapa;
· kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, rozwijanie percepcji wzrokowej; stosowanie określeń ilustrujących następstwo czasu: wcześniej, później, na początku, następnie, na końcu; wprowadzenie cyfry i liczby 3;
· rozwijanie słownika czynnego o pojęcie drzewo genealogiczne; doskonalenie umiejętności tworzenia drzewa genealogicznego swojej rodziny;
· poszerzanie wiedzy dotyczącej obiegowego ruchu ziemi, rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenie przemienności rytmu dzień – noc;
· poznanie zjawiska skraplania się pary wodnej i jego skutków dla środowiska przyrodniczego; rozwijanie słuchu fonematycznego;
· utrwalanie pojęć związanych ze zmianami pogody w cyklu pór roku, rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach dotyczących jesienniej pogody, wprowadzenie litery T, t jak termometr;
· samodzielne wyszukiwanie informacji o zwierzętach domowych z różnych źródeł; wprowadzenie litery D, d na przykładzie wyrazu deska;
· poszerzanie wiedzy na temat klasyfikacji zwierząt (ssaki, gady, płazy, ptaki, ryby); rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez tworzenie i nazywanie zbiorów obiektów; wprowadzenie cyfry i liczby 4;
· kształtowanie odpowiedzialności związanej z opieką nad zwierzętami domowymi; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach związanych ze zwierzętami domowymi;
· rozwijanie poczucia wspólnoty, integrowanie grupy przedszkolnej; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez odtwarzanie rytmów 3–4 elementowych słuchowo-ruchowych; utrwalenie informacji o niedźwiedziach jako dzikich zwierzętach (bezpieczeństwo); rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji w różnych źródłach; doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego – układanie historii na zadany temat;
· rozwijanie umiejętności samodzielnego korzystania z książek i ilustracji, kształtowanie odpowiedzialności za własną pracę; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach związanych ze zwierzętami zasypiającymi na zimę; wprowadzenie cyfry i liczby 5;
· utrwalanie informacji o zwierzętach gromadzących zapasy na zimę; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie litery Y, y jak w wyrazie buty;
· rozpoznawanie i nazywanie ptaków pozostających na zimę w Polsce oraz przylatujących podczas zimy; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wskazywanie podobieństw i różnic pomiędzy obrazkami i wyrazami;
· rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez odczytywanie map i planów, zaznaczanie biegunów na globusie; rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących na obu biegunach; rozwijanie pamięci wzrokowej poprzez odtwarzanie obrazków;
· rozwijanie poczucia odpowiedzialności i empatii w stosunku do zwierząt; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez stosowanie liczebników porządkowych.