Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na grudzień 2019
GRUDZIEŃ
GRUPA I
Krąg tematyczny: Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu.
• Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci.
• Wzbogacanie wiedzy przez przeprowadzanie doświadczeń i zabawy badawcze.
• Tworzenie prac plastycznych
• Przygotowanie do występów publicznych – jasełka
• Czynny udział w dekoracji drzewka świątecznego i sali.
Krąg tematyczny: Porządkami czas się zająć, zaraz goście przybywają
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za najbliższe otoczenie, porządek i czystość w nim panujące.
• Poznanie czynności gospodarczych wykonywanych w domu.
• Zaangażowanie w czynności prospołeczne.
• Przygotowanie do występów publicznych – jasełka
Krąg tematyczny: W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Wprowadzenie świątecznego nastroju.
• Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Naradzenia.
• Integrowanie dzieci i ich rodzin z przedszkolem – Jasełka
• Udział w występach publicznych, zaprezentowanie swoich umiejętności
GRUPA II
Cele ogólne
Obszar fizyczny
-
kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach
-
aktywne uczestnictwo w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami
-
rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe
-
wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek
Obszar emocjonalny
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-
wyrażanie swoich emocji i uczuć stosownie do sytuacji
-
kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach
-
wdrażanie do kulturalnego komunikowania własnych potrzeb i oczekiwań (oczekiwania wobec prezentu)
Obszar społeczny
-
wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowanie się określonym zasadom
-
wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
-
kształtowanie umiejętności okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny
Obszar poznawczy
-
wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
-
rozbudzanie zainteresowania światem liter
-
wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny
-
wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „kuzyn”, „wujek”, „krewny”, „stryjek”, „ciocia”, „prababcia”, „pradziadek”, „szwagier”, „siostrzenica”, „bratanek”
-
kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
-
poznanie obrazu graficznego głoski „d” – litery „D”, „d”
-
wdrażanie do globalnego czytania
-
wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
-
zapoznanie z graficznym zapisem liczby „8”
-
wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8
-
kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni, stosowania pojęć odnoszących się do położenia przedmiotów w przestrzeni: „po prawej”, „po lewej”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”
GRUPA III
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł
Porządkami czas się zająć, goście zaraz przybywają
W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem
• Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu;
• Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci;
• Wzbogacanie wiedzy przez przeprowadzanie doświadczeń i zabawy badawcze;
• Zapoznanie z wybranymi utworami literatury dla dzieci;
• Tworzenie prac plastycznych inspirowanych słowem mówionym.
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za porządek i czystość w najbliższym otoczeniu;
• Pogłębianie w dzieciach uczucia przywiązania do rodziny, potrzeby niesienia pomocy na miarę możliwości;
• Wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata (węch, dotyk);
• Doskonalenie wypowiedzi ustnych, prezentowanie własnych doświadczeń i własnego punktu widzenia;
• Zaangażowanie dzieci w czynności prospołeczne.
• Stworzenie okazji wielozmysłowego poznawania otaczającego świata (dotyk, węch);
• Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Narodzenia;
• Wdrażanie do estetycznego wykonywania ozdób choinkowych, czynny udział w dekoracji drzewka świątecznego w sali;
• Integrowanie dzieci i ich rodzin z przedszkolem przez uczestnictwo w uroczystości grupowej.
GRUPA IV
-
Ciepło i miło.
-
Zwierzęta zimą.
-
Świąteczne zwyczaje.
-
Spotkanie przy wigilijnym stole.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ:
-
Rozumie znaczenie pracy krawcowej oraz wymieni narzędzia i przybory, z których korzysta.
-
Wie jak należy ubierać się stosownie do panującej pogody i temperatury.
-
Zna upodobania smakowe zwierząt leśnych i ptaków odwiedzających nasze karmniki.
-
Rozumie konieczność pomocy zwierzętom i ptakom w okresie zimy.
-
Rozpoznaje i nazywa ptaki, określi ich wygląd.
-
Uważnie śledzi akcję utworu.
-
Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 7 oraz rozpoznaje i nazywa figury geometryczne.
-
Zna tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia; dzieli się spostrzeżeniami i doświadczeniami z domu rodzinnego.
-
Starannie wykonuje prace plastyczne i doprowadza je do końca.
GRUPA V
-
Jak być dobrym dla innych
-
Boże Narodzenie
-
Jasełka w przedszkolu
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Obszar fizyczny
-
rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała)
-
rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka)
Obszar społeczny
-
kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki
-
uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami
-
kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom)
Obszar emocjonalny
-
kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób
-
uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać)
-
kształtowanie uczuć i emocji dziecka związanych ze współczuciem i empatią oraz umiejętnością odczytywania uczuć i potrzeb innych osób – zarówno najbliższych, jak i osób spotykanych okazjonalnie
-
wywołanie radosnego nastroju, spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób
-
rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy, nawiązywanie dobrych i szczęśliwych relacji z innymi ludźmi
-
wywołanie radosnego nastroju, spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób
Obszar poznawczy
-
utrwalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów i stosowania określeń: więcej, mniej, tyle samo
-
kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem
-
kształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się cyframi i znakami „<”, „>”, „=”
-
poznanie drukowanej i pisanej litery „y”
-
wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
-
wdrażanie do czytania globalnego
-
rozwijanie zainteresowań przyrodniczych (ptasia stołówka, stołówka zwierząt leśnych, sposoby dokarmiania zwierząt, nazwy ptaków, które dokarmiamy zimą)
-
doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy
GRUPA VI
1. Grudniowe życzenia
2. Święta za pasem
3. Świąteczne tradycje
Cele ogólne:
· swobodne wypowiadanie się na temat swoich pragnień i marzeń; rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej; wprowadzenie liczby i cyfry 6 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym;
· doskonalenie umiejętności ilustrowania ruchem opowieści; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez nazywanie kierunków na kartce papieru, odczytywanie charakterystycznych punktów na mapie – wskazywanie miejsca zamieszkania Mikołaja;
· wprowadzenie litery K, k na przykładzie wyrazu koperta, rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez podejmowanie czynności dodawania i odejmowania w codziennych sytuacjach, pisanie kartki pocztowej;
· rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez stosowanie liczebników porządkowych; utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z różnych sprzętów;
· rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez mierzenie długości ubrań i tkanin stopą, krokami, dłonią itp.;
· eksperymentowanie rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, wyrażanie emocji za pomocą środków pozawerbalnych; wyróżnianie i nazywanie elementów otoczenia; wprowadzenie litery R, r;
· wypowiadanie się na temat zawodów swoich rodziców i dziadków, tworzenie wspólnych doświadczeń; rozwijanie kompetencji językowych poprzez określanie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;
· poznanie ozdób świątecznych charakterystycznych dla wybranych regionów Polski m.in. Mazowsza, Podkarpacia, Kaszub; doskonalenie umiejętności wskazywania niektórych miast i regionów na mapie Polski; rozwijanie samodzielności i umiejętności sprawdzania własnej pracy; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez podejmowanie czynności dodawania w codziennych sytuacjach;
· doskonalenie nawyków kulturalnego zachowania się przy stole i zasad podejmowania gości; wprowadzenie liczby i cyfry 7 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym;
· rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie posługiwania się określeniami: mniej, więcej, najmniej, najwięcej; wprowadzenie litery L, l na przykładzie wyrazu lalka;
· zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w wybranych regionach Polski m.in. na Mazowszu, Podkarpaciu, Kaszubach; rozwijanie kompetencji językowych poprzez rozwijanie słownika czynnego (wymienianie charakterystycznych zwyczajów związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia);
· zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w wybranych krajach na świecie (mi. in. Meksyk, Wielka Brytania); określanie różnic i podobieństw dotyczących obchodów świąt Bożego Narodzenia w wybranych krajach i w Polsce;
· umacnianie poczucia przynależności do rodziny; rozwijanie kompetencji językowych i matematycznych poprzez stosowanie pojęć: wcześniej, później, teraz;
zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w Polsce; kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez udział w przedstawieniu przed publicznością; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach.
·
·