Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na kwiecień 2020

GRUPA II

Cele ogólne:

 Obszar fizyczny

  • rozwijanie motoryki małej i dużej
  • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach koordynujących ruchy całego ciała – ćwiczenia rytmiczne
  • wdrażanie do sprawnego posługiwania się ołówkiem, kredką, mazakiem oraz nożyczkami

Obszar emocjonalny

  • wdrażanie do rozwijania samodyscypliny (działanie zgodnie z zasadami i ustalonym rytmem np. dnia)
  • samodzielne inicjowanie aktywności (poczucie inicjatywy i motywacji wewnętrznej)
  • kształtowanie umiejętności empatycznego zachowywania się
  • dostrzeganie piękna przyrody w swojej okolicy
  • nazywanie swoich emocji w kontakcie ze zwierzęciem, np. radość, zaskoczenie, strach

Obszar społeczny

  • dzielenie się z innymi dziećmi swoimi wrażeniami
  • wypowiadanie się na temat swoich przemyśleń, wynikających z poznawania życia zwierząt i roślin

Obszar poznawczy

  • podtrzymywanie zainteresowania literami i czytaniem
  • kształtowanie umiejętności wnioskowania matematycznego i twórczego myślenia przy prostych zadaniach matematycznych
  • zakładanie zielnika, uczestniczenie w prostych eksperymentach przyrodniczych
  • określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie oraz najbliższym otoczeniu
  • nazywanie niektórych gatunków kwiatów i owoców na podstawie zdjęć oraz wyglądu, wskazywanie podobieństw i różnic
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności

GRUPA III

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie.

Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki

Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło

Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór

  • Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin;
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z obecną porą roku;
  • Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej i aparatu oddechowego.
  • Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi;
  • Rozwijanie możliwości wokalnych przez śpiew
  • Doskonalenie sprawności manualnej oraz poczucia estetyki w toku twórczych działań plastycznych.
  • Ćwiczenie prawidłowego funkcjonowania aparatu oddechowego i artykulacyjnego;
  • Uświadomienie potrzeby hodowania niektórych roślin jako niezbędnych do wyżywienia człowieka;
  • Umożliwienie dzieciom poznania życia w środowisku wiejskim i najbliższego środowiska wiejskiego – podwórka;
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie oraz klasyfikowanie według cech jakościowych;
  • Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.
  • Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian
  • Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych;
  • Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych;

GRUPA IV

  1. Wszystko rośnie.
  2. Święta Wielkanocne.
  3. Chrońmy środowisko.
  4. Wiosna na wsi.
  5. Kto ty jesteś?

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:

  • Zna etapy wzrostu roślin na przykładzie tulipana.
  • Rozpoznaje i nazywa powracające ptaki oraz rozpoznaje ich gniazda.
  • Kultywuje tradycje i zwyczaje rodzinne związane z obchodami Świąt Wielkanocy.
  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowane na wsi, ich potomstwo oraz domy. Zna upodobania smakowe zwierząt wiejskich. Rozumie znaczenie hodowli zwierząt dla ludzi.
  • Dostrzega zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z niszczącej działalności ludzi np. zatruwanie wód, gleby, powietrza, niszczenie roślin.
  • Rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego i właściwego segregowania śmieci.
  • Wzmacnianie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej.
  • Przelicza w zakresie 8 liczebnikami głównymi i porządkowymi.
  • Odzwierciedla w formie plastycznej własne obserwacje dotyczące przyrody. Starannie wykonuje prace plastyczne i doprowadza je do końca.
  • Buduje wypowiedzi wielozdaniowe, poprawne pod względem gramatycznym

GRUPA V

  1. Wiosna w parku i ogrodzie
  2. Obserwujemy pogodę
  3. Jak mądrze korzystać z technologii
  4. Mali odkrywcy

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:

Obszar fizyczny

  • wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym materiału naturalnego
  • doskonalenie sprawności manualnej
  • kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie własne i innych
  • używanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pisania
  • inicjowanie zabaw konstrukcyjnych

Obszar społeczny

  • wdrażanie do uważnego słuchania i zapamiętywania poleceń, czekania na swoją kolej
  • wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy
  • wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć, do kończenia pracy w wyznaczonym czasie
  • wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
  • szanowanie wytworów pracy
  • kształtowanie czynności samoobsługowych – ćwiczenia w samodzielnym ubieraniu się i rozbieraniu, dobieraniu ubioru do pogody
  • poznawanie techniki stworzonej przez człowieka ułatwiającej mu życie
  • przygotowanie do bezpiecznego korzystania z multimediów

Obszar emocjonalny

  • rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń i eksperymentowanie
  • uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody wiosną
  • okazywanie emocji i wrażliwości na naturalne piękno budzącego się życia, podczas obserwacji przyrodniczych w najbliższym otoczeniu
  • wdrażanie do pracy nad sobą, do rozwijania własnych zainteresowań i uzdolnień
  • budowanie motywacji do odkrywania rzeczy jeszcze nieodkrytych

Obszar poznawczy

  • uświadamianie różnorodności i współzależności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących światem
  • określanie charakterystycznych dla wiosny zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków – budowanie czynnego i biernego słownika
  • wdrażanie do umiejętności zakładania hodowli roślin jadalnych i ozdobnych, obserwowania wzrostu roślin od nasienia, prowadzenia kalendarza obserwacji
  • rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania
  • kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
  • kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji – nazywanie, rozróżnianie i klasyfikowanie figur geometrycznych według cech określonych kartami kodowymi
  • rozwijanie sprawności: dodawania i odejmowania w zakresie 16, porównywania, układania prostych działań matematycznych z użyciem znaków: „+”, „–”, „=”
  • doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, określanie głosek według kolejności ich występowania w wyrazie, doskonalenie umiejętności układania z liter sylab i wyrazów
  • utrwalanie umiejętności przeliczania, porównywania, rachowania w zakresie 15
  • rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów i tekstów złożonych z poznanych liter
  • rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów obrazkowo-literowych
  • doskonalenie umiejętności pisania po śladzie i z pamięci wzorów poznanych liter – ćwiczenia grafomotoryczne
  • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 17
  • zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „Ż”, „ż”, „ś”, „Ś”

GRUPA VI

  1. Wielkanoc
  2. Praca rolnika
  3. Dbamy o naszą planetę
  4. Tajemnice książek

Cele ogólne:

  • kształtowanie odporności emocjonalnej przez swobodne wypowiedzi na forum grupy, zabawy teatralne i dramowe; rozwijanie umiejętności matematycznych przez sprawdzanie objętości płynów;
  • zapoznanie z niektórymi elementami kultury regionalnej związanymi z Wielkanocą, kształcenie kompetencji językowych przez zapoznanie ze słowami pochodzącymi z języka kaszubskiego;
  • wdrażanie do podtrzymania tradycji świątecznych; kształtowanie poczucia rytmu;
  • utrwalenie informacji dotyczących tradycyjnych potraw wielkanocnych, doskonalenie umiejętności zachowania się przy stole i wdrażanie do właściwego podejmowania zaproszonych gości;
  • kształtowanie zainteresowania kulturą polską, odkrywanie różnic między zwyczajami regionalnymi, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej przez zabawy ruchowe;
  • doskonalenie zdolności poznawczych przez przyporządkowywanie ilustracji do określonych dźwięków;
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych; przypomnienie cyklu rozwoju roślin;
  • utrwalenie informacji o pochodzeniu produktów spożywczych; kształtowanie umiejętności arytmetycznych;
  • rozwijanie zainteresowań technicznych; kształcenie umiejętności matematycznych, segregowania, rozdzielania symboli graficznych według przyjętego kryterium;
  • utrwalenie wiedzy o przemienności pór roku i ich cechach charakterystycznych; kształcenie zdolności poznawczych przez tworzenie i odtwarzanie rytmów wyrazowo-obrazkowych;
  • wprowadzenie pojęć ekologia, ekologiczny; wprowadzenie litery Z, z na przykładzie wyrazu zegar;
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobrostan naszej planety; doskonalenie percepcji wzrokowej przez wyszukiwanie różnic między obrazkami; rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach;
  • utrwalenie informacji o sposobach segregowania odpadów; rozwijanie umiejętności matematycznych podczas klasyfikowania przedmiotów według określonych cech;
  • rozbudzanie zainteresowań technicznych i konstrukcyjnych – tworzenie w małych grupach zamkniętego układu elektrycznego; zapoznanie z odnawialnymi źródłami energii;
  • zapoznanie ze sposobem działania oczyszczalni ścieków i sortowni odpadów; rozwijanie umiejętności arytmetycznych;
  • kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez wypowiadanie się na forum grupy; wprowadzenie litery F, f;
  • rozwijanie kompetencji poznawczych i myślenia logicznego przez ukazanie procesu powstawania papieru; rozwijanie umiejętności matematycznych podczas zapisywania prostych działań arytmetycznych;
  • wprowadzenie słownictwa określającego nazwy zawodów związanych z powstaniem książki: autor, redaktor, ilustrator, drukarz, wydawca itp.; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach;
  • rozwijanie kompetencji poznawczych poprzez posługiwanie się modelami monet i banknotów; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez uzupełnianie ilustracji według podanego wzoru;
  • kształtowanie percepcji wzrokowej i myślenia matematycznego poprzez rozpoznawanie cyfr i liczb; ukazanie różnic i podobieństw między biblioteką i księgarnią.
Script logo