Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na kwiecień 2020
GRUPA II
Cele ogólne:
Obszar fizyczny
- rozwijanie motoryki małej i dużej
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach koordynujących ruchy całego ciała – ćwiczenia rytmiczne
- wdrażanie do sprawnego posługiwania się ołówkiem, kredką, mazakiem oraz nożyczkami
Obszar emocjonalny
- wdrażanie do rozwijania samodyscypliny (działanie zgodnie z zasadami i ustalonym rytmem np. dnia)
- samodzielne inicjowanie aktywności (poczucie inicjatywy i motywacji wewnętrznej)
- kształtowanie umiejętności empatycznego zachowywania się
- dostrzeganie piękna przyrody w swojej okolicy
- nazywanie swoich emocji w kontakcie ze zwierzęciem, np. radość, zaskoczenie, strach
Obszar społeczny
- dzielenie się z innymi dziećmi swoimi wrażeniami
- wypowiadanie się na temat swoich przemyśleń, wynikających z poznawania życia zwierząt i roślin
Obszar poznawczy
- podtrzymywanie zainteresowania literami i czytaniem
- kształtowanie umiejętności wnioskowania matematycznego i twórczego myślenia przy prostych zadaniach matematycznych
- zakładanie zielnika, uczestniczenie w prostych eksperymentach przyrodniczych
- określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie oraz najbliższym otoczeniu
- nazywanie niektórych gatunków kwiatów i owoców na podstawie zdjęć oraz wyglądu, wskazywanie podobieństw i różnic
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
GRUPA III
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie.
Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki
Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło
Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór
- Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin;
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z obecną porą roku;
- Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa;
- Rozwijanie sprawności fizycznej i aparatu oddechowego.
- Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi;
- Rozwijanie możliwości wokalnych przez śpiew
- Doskonalenie sprawności manualnej oraz poczucia estetyki w toku twórczych działań plastycznych.
- Ćwiczenie prawidłowego funkcjonowania aparatu oddechowego i artykulacyjnego;
- Uświadomienie potrzeby hodowania niektórych roślin jako niezbędnych do wyżywienia człowieka;
- Umożliwienie dzieciom poznania życia w środowisku wiejskim i najbliższego środowiska wiejskiego – podwórka;
- Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie oraz klasyfikowanie według cech jakościowych;
- Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.
- Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian
- Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych;
- Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych;
GRUPA IV
- Wszystko rośnie.
- Święta Wielkanocne.
- Chrońmy środowisko.
- Wiosna na wsi.
- Kto ty jesteś?
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
- Zna etapy wzrostu roślin na przykładzie tulipana.
- Rozpoznaje i nazywa powracające ptaki oraz rozpoznaje ich gniazda.
- Kultywuje tradycje i zwyczaje rodzinne związane z obchodami Świąt Wielkanocy.
- Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowane na wsi, ich potomstwo oraz domy. Zna upodobania smakowe zwierząt wiejskich. Rozumie znaczenie hodowli zwierząt dla ludzi.
- Dostrzega zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z niszczącej działalności ludzi np. zatruwanie wód, gleby, powietrza, niszczenie roślin.
- Rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego i właściwego segregowania śmieci.
- Wzmacnianie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej.
- Przelicza w zakresie 8 liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Odzwierciedla w formie plastycznej własne obserwacje dotyczące przyrody. Starannie wykonuje prace plastyczne i doprowadza je do końca.
- Buduje wypowiedzi wielozdaniowe, poprawne pod względem gramatycznym
GRUPA V
- Wiosna w parku i ogrodzie
- Obserwujemy pogodę
- Jak mądrze korzystać z technologii
- Mali odkrywcy
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:
Obszar fizyczny
- wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym materiału naturalnego
- doskonalenie sprawności manualnej
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie własne i innych
- używanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pisania
- inicjowanie zabaw konstrukcyjnych
Obszar społeczny
- wdrażanie do uważnego słuchania i zapamiętywania poleceń, czekania na swoją kolej
- wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy
- wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć, do kończenia pracy w wyznaczonym czasie
- wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
- szanowanie wytworów pracy
- kształtowanie czynności samoobsługowych – ćwiczenia w samodzielnym ubieraniu się i rozbieraniu, dobieraniu ubioru do pogody
- poznawanie techniki stworzonej przez człowieka ułatwiającej mu życie
- przygotowanie do bezpiecznego korzystania z multimediów
Obszar emocjonalny
- rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń i eksperymentowanie
- uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody wiosną
- okazywanie emocji i wrażliwości na naturalne piękno budzącego się życia, podczas obserwacji przyrodniczych w najbliższym otoczeniu
- wdrażanie do pracy nad sobą, do rozwijania własnych zainteresowań i uzdolnień
- budowanie motywacji do odkrywania rzeczy jeszcze nieodkrytych
Obszar poznawczy
- uświadamianie różnorodności i współzależności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących światem
- określanie charakterystycznych dla wiosny zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków – budowanie czynnego i biernego słownika
- wdrażanie do umiejętności zakładania hodowli roślin jadalnych i ozdobnych, obserwowania wzrostu roślin od nasienia, prowadzenia kalendarza obserwacji
- rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania
- kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
- kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji – nazywanie, rozróżnianie i klasyfikowanie figur geometrycznych według cech określonych kartami kodowymi
- rozwijanie sprawności: dodawania i odejmowania w zakresie 16, porównywania, układania prostych działań matematycznych z użyciem znaków: „+”, „–”, „=”
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, określanie głosek według kolejności ich występowania w wyrazie, doskonalenie umiejętności układania z liter sylab i wyrazów
- utrwalanie umiejętności przeliczania, porównywania, rachowania w zakresie 15
- rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów i tekstów złożonych z poznanych liter
- rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów obrazkowo-literowych
- doskonalenie umiejętności pisania po śladzie i z pamięci wzorów poznanych liter – ćwiczenia grafomotoryczne
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 17
- zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „Ż”, „ż”, „ś”, „Ś”
GRUPA VI
- Wielkanoc
- Praca rolnika
- Dbamy o naszą planetę
- Tajemnice książek
Cele ogólne:
- kształtowanie odporności emocjonalnej przez swobodne wypowiedzi na forum grupy, zabawy teatralne i dramowe; rozwijanie umiejętności matematycznych przez sprawdzanie objętości płynów;
- zapoznanie z niektórymi elementami kultury regionalnej związanymi z Wielkanocą, kształcenie kompetencji językowych przez zapoznanie ze słowami pochodzącymi z języka kaszubskiego;
- wdrażanie do podtrzymania tradycji świątecznych; kształtowanie poczucia rytmu;
- utrwalenie informacji dotyczących tradycyjnych potraw wielkanocnych, doskonalenie umiejętności zachowania się przy stole i wdrażanie do właściwego podejmowania zaproszonych gości;
- kształtowanie zainteresowania kulturą polską, odkrywanie różnic między zwyczajami regionalnymi, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej przez zabawy ruchowe;
- doskonalenie zdolności poznawczych przez przyporządkowywanie ilustracji do określonych dźwięków;
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych; przypomnienie cyklu rozwoju roślin;
- utrwalenie informacji o pochodzeniu produktów spożywczych; kształtowanie umiejętności arytmetycznych;
- rozwijanie zainteresowań technicznych; kształcenie umiejętności matematycznych, segregowania, rozdzielania symboli graficznych według przyjętego kryterium;
- utrwalenie wiedzy o przemienności pór roku i ich cechach charakterystycznych; kształcenie zdolności poznawczych przez tworzenie i odtwarzanie rytmów wyrazowo-obrazkowych;
- wprowadzenie pojęć ekologia, ekologiczny; wprowadzenie litery Z, z na przykładzie wyrazu zegar;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobrostan naszej planety; doskonalenie percepcji wzrokowej przez wyszukiwanie różnic między obrazkami; rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach;
- utrwalenie informacji o sposobach segregowania odpadów; rozwijanie umiejętności matematycznych podczas klasyfikowania przedmiotów według określonych cech;
- rozbudzanie zainteresowań technicznych i konstrukcyjnych – tworzenie w małych grupach zamkniętego układu elektrycznego; zapoznanie z odnawialnymi źródłami energii;
- zapoznanie ze sposobem działania oczyszczalni ścieków i sortowni odpadów; rozwijanie umiejętności arytmetycznych;
- kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez wypowiadanie się na forum grupy; wprowadzenie litery F, f;
- rozwijanie kompetencji poznawczych i myślenia logicznego przez ukazanie procesu powstawania papieru; rozwijanie umiejętności matematycznych podczas zapisywania prostych działań arytmetycznych;
- wprowadzenie słownictwa określającego nazwy zawodów związanych z powstaniem książki: autor, redaktor, ilustrator, drukarz, wydawca itp.; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach;
- rozwijanie kompetencji poznawczych poprzez posługiwanie się modelami monet i banknotów; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez uzupełnianie ilustracji według podanego wzoru;
- kształtowanie percepcji wzrokowej i myślenia matematycznego poprzez rozpoznawanie cyfr i liczb; ukazanie różnic i podobieństw między biblioteką i księgarnią.