Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na luty 2020
Grupa I
Krąg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola.
• Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy.
• Poznanie różnych rodzajów placówek handlowych i ich asortymentu.
Krąg tematyczny: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu.
• Składanie prostych konstrukcji z papieru.
• Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i na wodzie w toku zabaw badawczych.
• Rozwijanie zdolności uważnego słuchania wierszy oraz wypowiadania się w różny sposób.
Krąg tematyczny: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiału.
• Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role.
• Poznawanie tekstów bajek, dostrzeganie podobieństw między nimi.
Grupa II
Cele ogólne
Obszar fizyczny
• wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
• rozwijanie motoryki małej
• kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
Obszar emocjonalny
• wdrażanie do przedstawiania swoich uczuć za pomocą ruchu i gestu
• wdrażanie do wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
Obszar społeczny
• budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
• respektowanie zasad panujących w grupie
• wdrażanie do uważnego i aktywnego słuchania rówieśników i nauczycieli/dorosłych
Obszar poznawczy
• nazywanie i rozróżnianie instrumentów oraz ich dźwięków
• poznanie różnych form tańca
• poznanie różnych rodzajów muzyki
• poznanie obrazu graficznego liczby 10
• doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10
Grupa III
-
Ferie to jest super sprawa, odpoczynek i zabawa
-
Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy
-
Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu;
• Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci;
• Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych;
• Doskonalenie umiejętności liczenia, porównywanie liczebności zbiorów;
• Poznawanie miejsc użyteczności publicznej oraz ich znaczenia w życiu;
• Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych;
• Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola;
• Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy;
• Rozbudzanie intuicji matematycznej w obszarach: ciężar i długość/szerokość.
• Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu;
• Składanie prostych konstrukcji z papieru unoszących się w powietrzu i na wodzie;
• Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i na wodzie w toku zabaw badawczych;
• Rozwijanie zdolności uważnego słuchania opowiadań i wierszy oraz wypowiadania się w różny sposób.
Grupa IV
- Spotkanie z bajką.
- Karnawał w przedszkolu.
- W dawnych czasach.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
- Rozwijanie czynnego słownika dziecka.
- Rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski, podział zdania na wyrazy.
- Poznanie życia na Ziemi przed tysiącami lat, charakterystyczne zwierzęta, rośliny, sposób życia jaskiniowców.
- Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania w zakresie 7, porządkowania, porównywania liczebności oraz dodawania i odejmowania przedmiotów.
- Tworzenie improwizacji ruchowych, rytmicznych, itp.
- Rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania.
- Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej w zabawach paluszkowych, grafomotorycznych.
- Zna pojęcia karnawał, maskarada, bal przebierańców.
- Wzbudzanie zainteresowań literaturą poprzez słuchanie baśni oraz ilustrowanie ich.
- Rozpoznawanie dźwięków (odgłosów) pochodzących z różnych przedmiotów.
- Wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami najpierw, potem, na końcu.
- Stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców.
- Zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
Grupa V
- Eksperymenty z wodą i śniegiem
- W krainie muzyki
- Wśród malarzy i rzeźbiarzy
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
Obszar fizyczny
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się przyborami i narzędziami
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- doskonalenie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
- wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały
Obszar społeczny
- wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (określone zasady, podział ról i przydzielenie zadań, czynności do wykonania)
- wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć
- wdrażanie do właściwego zachowania się w miejscach publicznych
- wdrażanie do przejawiania troski o estetykę i czystość otoczenia
- kształtowanie postawy samodzielności – przygotowywanie materiałów do pracy i organizowanie miejsca pracy
- kształtowanie umiejętności współdziałania, traktowania swoich potrzeb na równi z potrzebami innych członków grupy
- budowanie poczucia wartości, pewności siebie i odpowiedzialności
- wdrażanie do wyrażania siebie w indywidualny i oryginalny sposób (działalność artystyczna)
Obszar emocjonalny
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem
- rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie
- wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć podczas tworzenia i oglądania dzieł sztuki
- rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka w odniesieniu do takich sfer aktywności człowieka jak muzyka, ruch i plastyka
- odczuwanie dumy i zadowolenia z tworzenia i prezentowania swojej twórczości
Obszar poznawczy
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek
- poznanie drukowanej i pisanej litery „P”, „p”
- kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „r”, „R”
- rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych i liter
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania
- rozwijanie zainteresowań badawczych
- uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania swoich działań, by eksperyment się udał
- kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
- zapoznanie z pojęciami: pieniądz, moneta, banknot, waluta
- usprawnianie umiejętności liczenia przedmiotów w sytuacjach praktycznych, w zabawie
- utrwalenie cyfr 0–9 i znaków matematycznych „<”, „>”, „=”
- utrwalanie umiejętności przeliczania i dodawania w zakresie 10 (na liczmanach)
ozwijanie umiejętności zapisywania liczb za pomocą cyfr, kropek lub innych symboli - wdrażanie do uczestnictwa w zabawach dydaktycznych z elementami kupowania i sprzedawania
- rozumienie znaczenia umiejętności posługiwania się pieniędzmi
- rozwijanie zainteresowań technicznych i fizycznych – poznawanie właściwości niektórych ciał i substancji
- uwrażliwianie na różne elementy muzyki: dynamikę, tempo, rytm
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem krótkich tekstów opartych na poznanych literach
- wnioskowanie na podstawie zagadek słownych
- usprawnianie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów – odzwierciedlanie ich liczby – znaki graficzne lub układanie elementów
- rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów literowo-obrazkowych i sylabowo-obrazkowych
- tworzenie sylab, wyrazów z ruchomego alfabetu
- poznawanie i stosowanie podczas aktywności twórczej nowatorskich technik plastycznych
- aktywizowanie do podejmowania działalności plastycznej
- utrwalenie umiejętności przeliczania w przód i wspak w zakresie 10
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji
Grupa VI
- Baśnie, bajki, legendy
- Bale w karnawale
- Wynalazki
- rozwijanie pamięci słuchowej i słownika czynnego dzieci; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej; wprowadzenie litery B, b na przykładzie wyrazu balon;
- kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze; przypomnienie zasad bezpiecznego i higienicznego oglądania telewizji; rozwijanie kompetencji językowych przez rozpoznawanie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;
- rozwijanie umiejętności wnioskowania i logicznego myślenia; doskonalenie kompetencji matematycznych przez segregowanie i rozdzielanie symboli graficznych według przyjętego kryterium;
- poznawanie elementów kultury polskiej na podstawie legend; rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach; uświadamianie czym różni się legenda od bajki i baśni;
- ćwiczenie pamięci słuchowej, rozwijanie postrzegania wzrokowego przez wyróżnianie i nazywanie elementów ilustracji;
- poznanie niektórych polskich tańców ludowych, ich nazw oraz podstawowych kroków tanecznych; wprowadzenie litery N, n na przykładzie wyrazu noga;
- utrwalanie informacji o pracy krawcowej, szewca; rozwijanie umiejętności matematycznych przez mierzenie długości; wprowadzenie liczby 10;
- podejmowanie samodzielnych aktywności i uczestniczenie w zabawach tematycznych; porównywanie liczebności zbiorów;
- poszerzenie wiedzy o niektórych zwyczajach karnawałowych na świecie, uzupełnianie ilustracji według podanego wzoru;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej przez zabawy taneczne; rozwijanie kompetencji językowych; kształtowanie słuchu fonematycznego przez określanie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;
- rozwijanie kompetencji samodzielnego uczenia się z różnych źródeł; wspomaganie rozwoju intelektualnego i odporności emocjonalnej podczas rozgrywania gier planszowych; doskonalenie umiejętności odczytywania symboli i posługiwania się nimi;
- rozwijanie zainteresowania wynalazkami technologicznymi; wprowadzenie litery P, p na przykładzie wyrazu pralka;
- wdrażanie do samodzielnej aktywności poznawczej; doskonalenie umiejętności dokonywania analizy sylabowej;
- poszerzenie wiedzy o niektórych zwyczajach karnawałowych na świecie, uzupełnianie ilustracji według podanego wzoru;
- rozwijanie słuchu fonematycznego przez słuchanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia;
- pobudzanie kreatywnego myślenia i myślenia przyczynowo-skutkowego; zachęcanie do eksperymentowania; rozwijanie kompetencji językowych przez określanie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej.