zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na maj - 2020
GRUPA II
Cele ogólne
Obszar fizyczny
- aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- usprawnianie motoryki małej
- wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała
- rozwijanie sprawności ciała i koordynacji w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie
Obszar emocjonalny
- szukanie wsparcia w sytuacjach trudnych emocjonalnie; wdrażanie swoich własnych strategii, ze wsparciem osób dorosłych lub rówieśników
- kształtowanie empatii poprzez wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
Obszar społeczny
- ocenianie swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie z dziećmi w zabawie i pracach użytecznych
- nazywanie oraz rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi
- komunikowanie się z dziećmi i osobami dorosłymi, z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych; wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy
Obszar poznawczy
- wdrażanie do poprawnego posługiwania się językiem polskim w różnych sytuacjach
- rozpoznawanie poznanych liter
- odczytywanie utworzonych z poznanych liter krótkich wyrazów w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
- rozwijanie wyobraźni muzycznej przez eksperymentowanie rytmem, głosem i dźwiękami
- wykonywanie własnych eksperymentów graficznych
- wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
- klasyfikowanie przedmiotów według podanych warunków
- wdrażanie do posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
GRUPA III
- Książka moim Przyjacielem
- Ruch tu wielki
- Dźwięków moc,
- Z traw na łące miękki koc
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:
- Doskonalenie swobodnych wypowiedzi na temat obejrzanego filmu, wysłuchanego utworu.
- Dziecko wie skąd biorą się książki
- Przestrzeganie zasad dbania o książki
- Budzenie zainteresowania życiem małych zwierząt - owadów, kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt;
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych;
- Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki), zwrócenie uwagi na ich pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci;
- Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz te podejmowane spontanicznie przez dzieci;
- Stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.
GRUPA IV
- Na wsi.
- Praca rolnika.
- Jak powstaje książka.
- Mama i tata.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
- Rozpoznawanie i właściwie nazywanie mieszkańców wiosennej zagrody. Poznanie korzyści płynących z hodowli zwierząt i uprawy roli. Właściwe nazywanie potomstwa zwierząt wiejskich.
- Rozumienie konieczności okazanie szacunku dla ciężkiej pracy rolnika. Poznanie czynności wykonywanych przez niego codziennie.
- Poznanie cyklu powstania chleba oraz zawodów z nim związanych. Nazywanie produktów zbożowych.
- Budzenie zainteresowania książką i czytaniem. Przypomnienie zasad właściwego korzystania z książek oraz kolejnych etapów ich powstania.
- Dostrzeganie roli rodziców w życiu rodziny, odczuwanie i okazywanie przywiązanie oraz szacunku do rodziców, rozumienie sensu okazywania sobie uczuć.
- Porządkowanie zbiorów wg liczby elementów i posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Tworzenie zbiorów i podzbiorów elementów. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 8 i 9 na konkretach.
- Budowanie wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.
- Odzwierciedlanie w formie plastycznej własnych spostrzeżeń. Staranne wykonanie prac plastycznych i doprowadzenie ich do końca.
- Utrzymanie porządku w miejscu zabawy.
GRUPA V
- Nasze ulubione książki
- Zawody naszych Rodziców
- Mama jest najważniejsza
- Duże i małe rodziny w akcji
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne
Obszar fizyczny
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe oraz ćwiczenia gimnastyczne
- doskonalenie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w terenie
- utrwalenie umiejętności odwzorowywania wzorów opartych na liniach składających się na pisanie liter
- wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń i sprzętów w czasie zabaw na powietrzu
- kształcenie umiejętności budowania, montowania i tworzenia konstrukcji według własnych pomysłów i według podanych wzorów
- doskonalenie umiejętności odwzorowywania i odtwarzania rysunków obserwowanych rzeczy, przedmiotów, postaci, figur, znaków, wzorów, układów
- doskonalenie umiejętności wykonywania ćwiczeń graficznych
Obszar emocjonalny
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie z literaturą
- wdrażanie do wczuwania się w emocje i uczucia bohaterów literackich itp.
- wdrażanie do wyrażania swoich emocji podczas oglądania i czytania książek
- rozwijanie motywacji do czytania, oglądania i słuchania książek
- budowanie szacunku do szanowania emocji własnych i innych osób
- wdrażanie do zdolności okazywania uczucia miłości i szacunku w stosunku do bliskich
- zacieśnianie więzi dzieci ze środowiskiem rodzinnym i społecznym
- doskonalenie umiejętności dzielenia się własnymi uczuciami, wewnętrznymi przeżyciami, kłopotami, radościami
- kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek
- wdrażanie do zdolności odczytywania emocji drugiego człowieka, odwołując się do własnych doświadczeń kształtowanie empatii
Obszar społeczny
- budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką – literaturą jest wartościowe i może sprawiać przyjemność, wywoływać radość oraz inne emocje
- wyrabianie gotowości do współdziałania z innymi, radzenia sobie z odpowiedzialnością za podjęte działania
- kształcenie zdolności dostrzegania wartości pracy i dążenia do celu oraz konieczności bycia wytrwałym
- rozwijanie świadomości wartości relacji z innymi ludźmi
- rozwijanie umiejętności oceny swojego zachowania w kontekście podjętych
- czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
- wdrażanie do umiejętności zorganizowania sobie czasu przeznaczonego na swobodną zabawę zgodnie z zainteresowaniami
- zapoznanie z rolami społecznymi osób różnych zawodów
- wdrażanie do umiejętności organizowania zabaw z podziałem na role
- wdrażanie do aktywnego podejmowania działań na rzecz innych
- poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina
- uświadomienie sobie przez dzieci własnej indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych
Obszar poznawczy
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych, poznawanie języka literackiego
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 18, z wykorzystaniem liczmanów, liczydełek
- zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „ź”, „Ź”
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznaną literą
- rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter rozwijanie umiejętności czytania globalnego
- kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat wybranego przez siebie zawodu
- rozwijanie logicznego myślenia i wnioskowania na podstawie zagadek słownych
- rozwijanie zainteresowania czytaniem
- zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „ć”, „Ć”
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- doskonalenie umiejętności odczytywania instrukcji opartych na znakach graficznych i prostych wyrazach
- wzbogacanie słownictwa o pojęcia dotyczące środowiska społecznego rodziny
- rozwijanie fantazji, pobudzanie do aktywności, odkrywania rzeczy nowych zadaniowych
GRUPA VI
1. POLSKA – TO MÓJ DOM
2. W KRAINIE MUZYKI
3. WRAŻENIA I UCZUCIA
4. ŚWIĘTO MAMY I TATY
Cele ogólne
- rozpoznawanie, identyfikowanie i podawanie nazw określonych symboli narodowych (flaga, godło, hymn narodowy);
- doskonalenie umiejętności ilustrowania ruchem opowieści; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez podawanie nazw kierunków na kartce papieru, odczytywanie charakterystycznych punktów na mapie; rozpoznawanie, identyfikowanie i podawanie nazw określonych symboli;
- rozwijanie zainteresowania przyrodą Polski; zaznaczanie morza i gór na konturowej mapie Polski; ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej;
- wprowadzenie litery j; przypomnienie nazw miast leżących nad Wisłą, w tym Krakowa; kształcenie słuchu fonematycznego poprzez słuchanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia;
- utrwalenie informacji o Polsce jako kraju członkowskim Unii Europejskiej, poznanie hymnu i flagi wspólnotowej; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez zapisywanie treści opowiadania w dostępny sposób;
- kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez eksperymentowanie z rytmem i dźwiękami; kształtowanie umiejętności matematycznych poprzez tworzenie zbiorów obiektów ze względu na określone cechy; wprowadzenie litery H, h;
- rozwijanie słuchu fonemowego poprzez tworzenie i odtwarzanie rytmów słuchowych zawierających nazwy określonych instrumentów muzycznych;
- rozwijanie zainteresowań dźwiękami wydawanymi przez przedmioty inne niż typowe instrumenty; kształtowanie wrażliwości muzycznej i wyobraźni;
- rozwijanie zainteresowań muzyką okolicznościową – właściwą na urodziny, do tańca, relaksu, na uroczystości itp.;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne samopoczucie i zdrowie; zapoznanie dzieci z trudnościami wynikającymi z uszkodzenia słuchu; pobudzanie wrażliwości i empatii;
- doskonalenie umiejętności odróżniania emocji i podawania ich nazw; doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć w niewerbalny sposób;
- kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, empatii, komunikacji interpersonalnej; rozwijanie kompetencji językowych; określanie głoski w nagłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;
- wdrażanie do odróżniania świata fikcji od rzeczywistości; kształtowanie umiejętności matematycznych poprzez poruszanie się w przestrzeni według instrukcji słownej;
- kształtowanie odporności emocjonalnej; identyfikowanie i podawanie nazw stanów emocjonalnych;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej, muzycznej; wizualizacje muzyczno – ruchowe; doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej;
- poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o skojarzenia ze słowem mama; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenie orientacji w schemacie ciała;
- utrwalenie umiejętności opisywania postaci słowami, ruchem, gestem; kształtowanie kompetencji językowych poprzez wypowiadanie się zdaniami złożonymi; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wyróżnianie elementów ilustracji z tła;
- utrwalenie nazewnictwa związanego z relacjami w rodzinie rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, krewni itp.; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez określanie lewej i prawej strony w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała i innych obiektów;
- wzmacnianie poczucia przynależności do rodziny; identyfikowanie i nazywanie członków rodziny, określanie głoski w nagłosie słów związanych z rodziną;
- rozwijanie wrażliwości emocjonalnej – obdarowywanie innych; utrwalenie informacji o sposobach dbania o bezpieczeństwo swoje i innych podczas uroczystości.