zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na maj - 2020

GRUPA II

Cele ogólne
Obszar fizyczny

  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
  • usprawnianie motoryki małej
  • wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała
  • rozwijanie sprawności ciała i koordynacji w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie

Obszar emocjonalny

  • szukanie wsparcia w sytuacjach trudnych emocjonalnie; wdrażanie swoich własnych strategii, ze wsparciem osób dorosłych lub rówieśników
  • kształtowanie empatii poprzez wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia

Obszar społeczny

  • ocenianie swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie z dziećmi w zabawie i pracach użytecznych
  • nazywanie oraz rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi
  • komunikowanie się z dziećmi i osobami dorosłymi, z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych; wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy

Obszar poznawczy

  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się językiem polskim w różnych sytuacjach
  • rozpoznawanie poznanych liter
  • odczytywanie utworzonych z poznanych liter krótkich wyrazów w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej przez eksperymentowanie rytmem, głosem i dźwiękami
  • wykonywanie własnych eksperymentów graficznych
  • wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
  • klasyfikowanie przedmiotów według podanych warunków
  • wdrażanie do posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi

GRUPA III

  1. Książka moim Przyjacielem
  2. Ruch tu wielki
  3. Dźwięków moc,
  4. Z traw na łące miękki koc

 Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:

  • Doskonalenie swobodnych wypowiedzi  na temat obejrzanego filmu, wysłuchanego utworu.
  • Dziecko wie skąd biorą się książki
  • Przestrzeganie zasad dbania o książki
  • Budzenie zainteresowania życiem małych zwierząt - owadów, kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt;
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych;
  • Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki), zwrócenie uwagi na ich pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci;
  • Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz te podejmowane spontanicznie przez dzieci;
  • Stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.

GRUPA IV

  1. Na wsi.
  2. Praca rolnika.
  3. Jak powstaje książka.
  4. Mama i tata. 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:

  • Rozpoznawanie i właściwie nazywanie mieszkańców wiosennej zagrody. Poznanie  korzyści płynących z hodowli zwierząt i uprawy roli. Właściwe nazywanie potomstwa zwierząt wiejskich.
  • Rozumienie konieczności okazanie szacunku dla ciężkiej pracy rolnika. Poznanie czynności wykonywanych przez niego codziennie.
  • Poznanie cyklu powstania chleba oraz zawodów z nim związanych. Nazywanie produktów zbożowych.
  • Budzenie zainteresowania książką i czytaniem. Przypomnienie zasad właściwego korzystania z książek oraz kolejnych etapów ich powstania.
  • Dostrzeganie roli rodziców w życiu rodziny, odczuwanie i okazywanie przywiązanie oraz szacunku do rodziców, rozumienie sensu okazywania sobie uczuć.
  • Porządkowanie zbiorów wg liczby elementów i posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Tworzenie zbiorów i podzbiorów elementów. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 8 i 9 na konkretach.
  • Budowanie wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.
  • Odzwierciedlanie w formie plastycznej własnych spostrzeżeń. Staranne wykonanie prac plastycznych i doprowadzenie ich do końca.
  • Utrzymanie porządku w miejscu zabawy.

GRUPA V

  1. Nasze ulubione książki
  2. Zawody naszych Rodziców
  3. Mama jest najważniejsza
  4. Duże i małe rodziny w akcji

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

Obszar fizyczny

  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe oraz ćwiczenia gimnastyczne
  • doskonalenie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w terenie
  • utrwalenie umiejętności odwzorowywania wzorów opartych na liniach składających się na pisanie liter
  • wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń i sprzętów w czasie zabaw na powietrzu
  • kształcenie umiejętności budowania, montowania i tworzenia konstrukcji według własnych pomysłów i według podanych wzorów
  • doskonalenie umiejętności odwzorowywania i odtwarzania rysunków obserwowanych rzeczy, przedmiotów, postaci, figur, znaków, wzorów, układów                                                                            
  • doskonalenie umiejętności wykonywania ćwiczeń graficznych

Obszar emocjonalny

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie z literaturą
  • wdrażanie do wczuwania się w emocje i uczucia bohaterów literackich itp.
  • wdrażanie do wyrażania swoich emocji podczas oglądania i czytania książek
  • rozwijanie motywacji do czytania, oglądania i słuchania książek
  • budowanie szacunku do szanowania emocji własnych i innych osób
  • wdrażanie do zdolności okazywania uczucia miłości i szacunku w stosunku do bliskich
  • zacieśnianie więzi dzieci ze środowiskiem rodzinnym i społecznym
  • doskonalenie umiejętności dzielenia się własnymi uczuciami, wewnętrznymi przeżyciami, kłopotami, radościami
  • kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek
  • wdrażanie do zdolności odczytywania emocji drugiego człowieka, odwołując się do własnych doświadczeń kształtowanie empatii

Obszar społeczny

  • budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką – literaturą jest wartościowe i może sprawiać przyjemność, wywoływać radość oraz inne emocje
  • wyrabianie gotowości do współdziałania z innymi, radzenia sobie  z odpowiedzialnością za podjęte działania
  • kształcenie zdolności dostrzegania wartości pracy i dążenia do celu oraz konieczności bycia wytrwałym
  • rozwijanie świadomości wartości relacji z innymi ludźmi
  • rozwijanie umiejętności oceny swojego zachowania w kontekście podjętych
  • czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
  • wdrażanie do umiejętności zorganizowania sobie czasu przeznaczonego na swobodną zabawę zgodnie z zainteresowaniami
  • zapoznanie z rolami społecznymi osób różnych zawodów
  • wdrażanie do umiejętności organizowania zabaw z podziałem na role
  • wdrażanie do aktywnego podejmowania działań na rzecz innych
  • poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina
  • uświadomienie sobie przez dzieci własnej indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych

Obszar poznawczy

  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych, poznawanie języka literackiego
  • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 18,  z wykorzystaniem liczmanów, liczydełek
  • zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „ź”, „Ź”
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznaną literą
  • rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter rozwijanie umiejętności czytania globalnego
  • kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat wybranego przez siebie zawodu
  • rozwijanie logicznego myślenia i wnioskowania na podstawie zagadek słownych
  • rozwijanie zainteresowania czytaniem
  • zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „ć”, „Ć”
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • doskonalenie umiejętności odczytywania instrukcji opartych na znakach graficznych i prostych wyrazach
  • wzbogacanie słownictwa o pojęcia dotyczące środowiska społecznego rodziny
  • rozwijanie fantazji, pobudzanie do aktywności, odkrywania rzeczy nowych zadaniowych

GRUPA VI

1. POLSKA – TO MÓJ DOM

2. W KRAINIE MUZYKI

3. WRAŻENIA I UCZUCIA

4. ŚWIĘTO MAMY I TATY

Cele ogólne

  • rozpoznawanie, identyfikowanie i podawanie nazw określonych symboli narodowych (flaga, godło, hymn narodowy);
  • doskonalenie umiejętności ilustrowania ruchem opowieści; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez podawanie nazw kierunków na kartce papieru, odczytywanie charakterystycznych punktów na mapie; rozpoznawanie, identyfikowanie i podawanie nazw określonych symboli;
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą Polski; zaznaczanie morza i gór na konturowej mapie Polski; ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej;
  • wprowadzenie litery j; przypomnienie nazw miast leżących nad Wisłą, w tym Krakowa; kształcenie słuchu fonematycznego poprzez słuchanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia;
  • utrwalenie informacji o Polsce jako kraju członkowskim Unii Europejskiej, poznanie hymnu i flagi wspólnotowej; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez zapisywanie treści opowiadania w dostępny sposób;
  • kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez eksperymentowanie z rytmem i dźwiękami; kształtowanie umiejętności matematycznych poprzez tworzenie zbiorów obiektów ze względu na określone cechy; wprowadzenie litery H, h;
  • rozwijanie słuchu fonemowego poprzez tworzenie i odtwarzanie rytmów słuchowych zawierających nazwy określonych instrumentów muzycznych;
  • rozwijanie zainteresowań dźwiękami wydawanymi przez przedmioty inne niż typowe instrumenty; kształtowanie wrażliwości muzycznej i wyobraźni;
  • rozwijanie zainteresowań muzyką okolicznościową – właściwą na urodziny, do tańca, relaksu, na uroczystości itp.;
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne samopoczucie i zdrowie; zapoznanie dzieci z trudnościami wynikającymi z uszkodzenia słuchu; pobudzanie wrażliwości i empatii;
  • doskonalenie umiejętności odróżniania emocji i podawania ich nazw; doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć w niewerbalny sposób;
  • kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, empatii, komunikacji interpersonalnej; rozwijanie kompetencji językowych; określanie głoski w nagłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;
  • wdrażanie do odróżniania świata fikcji od rzeczywistości; kształtowanie umiejętności matematycznych poprzez poruszanie się w przestrzeni według instrukcji słownej;
  • kształtowanie odporności emocjonalnej; identyfikowanie i podawanie nazw stanów emocjonalnych;
  • rozwijanie wrażliwości estetycznej, muzycznej; wizualizacje muzyczno – ruchowe; doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej;
  • poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o skojarzenia ze słowem mama; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenie orientacji w schemacie ciała;
  • utrwalenie umiejętności opisywania postaci słowami, ruchem, gestem; kształtowanie kompetencji językowych poprzez wypowiadanie się zdaniami złożonymi; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wyróżnianie elementów ilustracji z tła;
  • utrwalenie nazewnictwa związanego z relacjami w rodzinie rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, krewni itp.; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez określanie lewej i prawej strony w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała i innych obiektów;
  • wzmacnianie poczucia przynależności do rodziny; identyfikowanie i nazywanie członków rodziny, określanie głoski w nagłosie słów związanych z rodziną;
  • rozwijanie wrażliwości emocjonalnej – obdarowywanie innych; utrwalenie informacji o sposobach dbania o bezpieczeństwo swoje i innych podczas uroczystości.

 

 

Script logo