Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na marzec 2020
Grupa I
Krąg tematyczny: Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Utrwalenie pojęcia „para”.
• Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny.
• Czerpanie radości z tworzenia przedmiotów o charakterze użyteczno-dekoracyjnym.
• Wdrażanie dzieci do współdziałania i współpracy.
Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin.
• Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z aktualną porą roku.
• Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa.
• Ćwiczenia rozwijające sprawność fizyczną i aparatu oddechowego.
Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur – to artystów ptasich chór
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian
• Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych.
• Poznanie kształtu niektórych figur geometrycznych.
Krąg tematyczny: Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Dostrzeganie zmian we własnej osobie (cechy jakościowe i ilościowe).
• Nabywanie coraz dojrzalszych kompetencji społecznych, budowanie obszaru własnego „ja”.
• Uświadomienie sobie konsekwencji upływu czasu w kontekście rozwoju i wzrostu.
• Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na konkretny temat.
GRUPA II
• Utrwalenie pojęcia para;
• Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny;
• Czerpanie radości z tworzenia przedmiotów o charakterze użyteczno-dekoracyjnym;
• Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie.
• Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin;
• Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z obecną porą roku;
• Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa;
• Rozwijanie sprawności fizycznej i aparatu oddechowego.
• Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii;
• Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych;
• Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych;
• Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich
• Dostrzeganie zmian we własnej osobie (cechy jakościowe i ilościowe);
• Kształtowanie intuicji związanych z relatywizmem i upływem czasu oraz umiejętności posługiwania się określeniami czasu;
• Nabywanie coraz dojrzalszych kompetencji społecznych, budowanie obszaru własnego Ja;
• Uświadomienie sobie konsekwencji upływu czasu w kontekście rozwoju i wzrostu;
• Doskonalenie umiejętności budowania wielozdaniowej wypowiedzi na konkretny temat.
Grupa IV
Oznaki wiosny.
Kiedy patrzę w niebo.
Wszystko rośnie.
Pracowita wiosna.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
- Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie wraz z nadejściem wiosny (dłuższe dni, powracające ptaki, pierwsze kwiaty) i wypowiada się na ich temat. Zna kwiaty kwitnące w okresie przedwiośnia. Rozpoznaje i właściwie nazywa kwiaty chronione przebiśnieg, krokus. Nazywa poznane pory roku i zna ich cechy charakterystyczne.
- Zna model kuli ziemskiej, wskazuje morza, oceany i kontynenty. Zna nazwy planet Układu Słonecznego.
- Wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami najpierw, potem, na końcu.
- Dzieli wyraz na sylaby oraz przedstawia za pomocą liczmanów liczbę sylab.
- Zna kolejne etapy sadzenia szczypioru, rzeżuchy, pietruszki. Wykonuje czynności konieczne do ich sadzenia.
- Stosuje się do zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na spacerach. Rozumie konieczność dostosowania ubrania do temperatury.
- Porządkuje zbiory wg liczby elementów i posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie 7 oraz posługuje się pojęciami długo – dłużej, krótko – krócej.
- Buduje wypowiedzi poprawne pod względem gramatycznym.
- Odzwierciedla w formie plastycznej własne spostrzeżenia dotyczące przyrody.
- Starannie wykonuje prace plastyczne i doprowadza je do końca.
- Uczestniczy w zabawach tanecznych – porusza się w rytmie muzyki, wykonuje zaprezentowane ruchy. Tańczy w parze polkę.
Grupa V
W teatrze
Mali artyści to my!
Ziemia błękitna planeta
Wyprawa w kosmos
Obszar fizyczny
- kształtowanie sprawności w zakresie koordynacji słuchowo-ruchowo wzrokowej
- wdrażanie do tworzenia własnych układów ruchowych
- rozwijanie umiejętności kreślenia znaków literopodobnych, symboli i nowo poznanych cyfr i liter
- wyrabianie umiejętności prawidłowego chwytu podczas malowania, kolorowania i pisania
Obszar społeczny
- kształtowanie postaw aktywnego odbiorcy sztuki muzycznej
- budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką jest wartościowe i może sprawiać przyjemność
- rozwijanie zdolności do zaangażowanego współuczestnictwa w realizacji zadań podejmowanych w parach, zespole lub z całą grupą
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podziałowi ról i przydzielonym czynnościom do wykonania)
- kształtowanie postawy poszanowania opinii innych osób niezależnie od ich zgodności z własnymi sądami, nieocenianie innych po pozorach
- budowanie systemu wartości dziecka – tolerancja, empatia, szacunek, uznanie
Obszar emocjonalny
- wdrażanie do rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką
- rozwijanie umiejętności wyrażania emocji związanych ze słuchaniem i tworzeniem muzyki
- rozbudzenie ciekawości i zainteresowania otaczającym światem
- rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie
Obszar poznawczy
- wdrażanie do słuchania muzyki klasycznej i rozrywkowej
- kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „r”, „R”,,,W”,,,Z”,,,G”
- doskonalenie umiejętności tworzenia wyrazów z określonych liter
- rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter
- doskonalenie umiejętności stosowania w praktyce znaków matematycznych „<”, „>”, „=”
- kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji
- poszerzanie wiadomości o teatrze i spektaklach teatralnych
- wprowadzenie znaków „+” i „–”
- wdrażanie do oszczędności i przedsiębiorczości
- poznawanie modeli monet, banknotów o niskich nominałach i znaczenie pieniądza w życiu człowieka i w gospodarstwie domowym
- rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 12 w przód i wspak od dowolnej liczby
- zdobywanie doświadczeń sprzyjających porównywaniu czasu wykonanych czynności, obserwacja ruchu wskazówek zegara
Grupa VI
W marcu, jak w garncu
Porządki w ogrodzie
Witaj wiosno
Pracowita wiosna
Cele ogólne:
- utrwalanie informacji o charakterystycznych cechach wiosny; doskonalenie umiejętności matematycznych – aspekt porządkowy liczb; rozwijanie zainteresowań badawczych; wprowadzenie litery w, W na przykładzie wyrazu wazon;
- rozwijanie kompetencji językowych dzieci przez poznanie i stosowanie przysłów oraz związków frazeologicznych związanych z wiosną; rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
- wdrażanie do odpowiedzialności za własne zdrowie i samopoczucie; rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach;
- pobudzanie rozwoju intelektualnego przez eksperymentowanie, stawianie hipotez i ich sprawdzanie; doskonalenie umiejętności matematycznych przez określanie objętości płynów;
- utrwalanie informacji o zmianach zachodzących wiosną w przyrodzie, odwoływanie się do własnych doświadczeń; doskonalenie umiejętności przeliczania;
- doskonalenie umiejętności słuchania tekstu i wypowiadania się na temat jego treści; wprowadzenie litery C, c;
- rozwijanie kompetencji arytmetycznych przez wprowadzenie zapisu dodawania cyfr; kształtowanie postawy proekologicznej – zakładanie przedszkolnej uprawy roślin;
- rozwijanie kompetencji matematycznych przez porządkowanie obiektów według określonych cech; rozwijanie umiejętności wykonywania prac przestrzennych;
- kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej; rozwijanie umiejętności obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie;
- rozwijanie poczucia rytmu; doskonalenie umiejętności arytmetycznych przez ćwiczenie zapisu dodawania cyfr;
- utrwalenie informacji o kierunkach wędrówek ptaków – samodzielne wyszukiwanie informacji; wprowadzenie litery g, G na przykładzie wyrazu globus; rozwijanie kompetencji matematycznych przez stosowanie liczebników głównych i porządkowych;
- promowanie zasad zdrowego trybu życia; utrwalanie kształtu poznanych liter;
- doskonalenie umiejętności interpretowania muzyki ruchem; kształtowanie wrażliwości estetycznej; rozwijanie pamięci wzrokowej;
- zapoznanie ze zwyczajami dotyczącymi pożegnania zimy w różnych rejonach Polski, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej przez zabawy ruchowe;
- wdrażanie do samodzielnego wyszukiwania i weryfikowania informacji dotyczących pracy w gospodarstwie, rozwijanie umiejętności współpracy, wprowadzenie litery ł, Ł kształcenie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach;
- rozwijanie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt; doskonalenie sprawności narządów artykulacyjnych;
- układanie obrazków i opowiadanie historyjki zgodnie z chronologią wydarzeń;
- uczestniczy w zabawach tanecznych. Zna krok walca.