zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na październik 2019
Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na październik 2019
Grupa I
Krąg tematyczny: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele
• Zapoznanie z miejscem pochodzenia owoców – sadem.
• Kojarzenie owoców z drzewami, na których rosną.
• Poznanie różnych sposobów przechowywania i spożywania owoców.
• Doskonalenie poczucia rytmu
Krąg tematyczny: Witaminy, hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka
• Poszerzanie wiedzy z dziedziny przyrody.
• Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności wykonania prac plastycznych.
• Kształtowanie intuicji matematycznych.
• Wyczulenie na regularności w najbliższym otoczeniu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów.
Krąg tematyczny: Liście malowane, pod drzewami rozsypane
• Dostrzeżenie zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu naturalnym.
• Zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni i bogactwo owoców parkowych i leśnych.
• Dostrzeżenie różnorodności kształtów i kolorów liści.
• Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania.
Krąg tematyczny: Las szumi jesiennie, już robi się sennie
• Prowadzenie obserwacji przyrodniczych – mgliste poranki, chłodne dni, wczesny zmrok, szarówka.
• Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów.
• Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej.
• Rozbudzanie poczucia estetyki.
Grupa II
Cele ogólne
Obszar fizyczny
-
aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych
-
wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
-
wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (podczas ćwiczeń gimnastycznych, podczas zabawy, podczas pracy przy stoliku, podczas posiłków)
Obszar emocjonalny
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-
wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób
Obszar społeczny
-
kształtowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
-
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
-
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych – wyrażanie potrzeb własnych, zauważanie potrzeb innych
-
wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym)
Obszar poznawczy
-
wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej
-
doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby
-
doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek)
-
rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie
-
poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”
-
rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek
-
rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji
-
poznanie obrazu graficznego liczby „2”
-
wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku (opadanie liści, zbieranie zapasów na zimę, odloty ptaków, krótszy dzień, chłód, deszcz)
-
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
-
rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie
-
wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
-
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
-
doskonalenie syntezy i analizy słuchowej na poziomie sylaby
-
doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek)
-
poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
-
usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie)
-
poznanie obrazu graficznego liczby „3”
-
rozwijanie spostrzegania wzrokowego przez dostrzeganie rytmiczności w serii elementów
-
rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
-
rozwijanie sprawności manualnej
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
-
kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
-
kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
-
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
-
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
-
poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
-
poznanie obrazu graficznego liczby „4”
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
-
kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
-
poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
-
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
-
rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku
-
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
-
poznanie obrazu graficznego liczby „5”
-
rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
-
rozwijanie sprawności manualnej
Grupa III
Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele
Witaminy, hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka
Liście malowane, pod drzewami rozsypane
Las szumi jesiennie, już robi się sennie
• Zapoznanie z różnymi cechami owoców oraz z miejscem ich pochodzenia – sadem;
• Doskonalenie sprawności fizycznej i manualnej;
• Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie dostępnym dzieciom;
• Posługiwanie się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych.
• Kształtowanie intuicji matematycznej;
• Wyczulenie na regularność w najbliższym otoczeniu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów;
• Zapoznanie z wyglądem, budową, smakiem i zapachem warzyw oraz sposobami ich wykorzystania.
• Dostrzeżenie zachodzących w przyrodzie zmian związanych z aktualną porą roku;
• Zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni i bogactwo drzew parkowych i leśnych oraz na ich piękno;
• Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania.
• Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów;
• Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej;
• Rozbudzanie poczucia estetyki;
• Wdrażanie do poszanowania przyrody.
Grupa IV
TEMATYKA:
-
Jesień w sadzie.
-
Jesienny ogród.
-
Jesienią w lesie.
-
Dary jesiennego parku.
-
W zdrowym ciele zdrowy duch.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
-
Poznanie wybranych owoców i nazywanie drzew owocowych, nazywanie warzyw z jesiennego ogrodu oraz parku.
-
Rozpoznawanie i właściwe nazywanie zwierząt dziko żyjących oraz poznanie sposobu przygotowania się do nadchodzącej zimy, zwrócenie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zasypianie.
-
Rozumienie konieczności właściwej higieny jamy ustnej oraz wizyt u stomatologa.
-
Poznawanie wartości moralnych. Dążenie do rozumienia wartości, takich jak: szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, sprawiedliwość, szczęście, piękno.
Wskazywanie przeciwieństw poznanych wartości, np.: zło, nieuczciwość, kłamstwo, zwrócenie uwagi na ich nieakceptowanie społeczne.
-
Rozumie konieczności dbania o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu.
-
Rozumienie konieczności właściwych zachowań prozdrowotnych (odżywiania się, właściwego ubierania, uprawiania sportu).
-
Rozwijanie inwencji twórczej, sprawności manualnej.
-
Porządkowanie zbiorów wg liczby elementów i posługiwanie się liczebnikami głównymi. Nabywanie umiejętności przeliczania w zakresie 6 i więcej.
-
Czytanie globalne wyrazów związanych z tematem.
-
Rozwijanie umuzykalnienia i umiejętności rytmicznych.
Grupa V
Obszar fizyczny
-
kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją
-
kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości, wytrzymałości
-
wdrażanie do podjęcia zdrowej rywalizacji
-
wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
-
wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
-
wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
-
rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
-
kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw muzyczno-ruchowych
Obszar emocjonalny
-
rozwijanie zdolności do odczuwania wewnętrznego zadowolenia z dobrze wykonanego zadania
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-
wdrażanie do respektowania cudzych emocji
Obszar społeczny
-
rozwijanie samodzielności w przygotowaniu przyborów i materiałów do zajęć
-
wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
-
wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania obowiązków dyżurnego
-
rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
-
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
-
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
Obszar poznawczy
-
kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych doświadczeń i ich obserwowania
-
kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie wykonywanych i obserwowanych doświadczeń
-
doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami
-
wdrażanie do globalnego czytania
-
rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z różnorodnych klocków i elementów konstrukcyjnych według podanego wzoru
-
kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego)
-
poznanie obrazu graficznego głoski „a” ‒ litery „Aa, O o, E e, ,M m,
-
bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych
-
doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie
-
rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
-
bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych
-
doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie
-
rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
-
poznanie obrazu graficznego liczby 1, 2, 3, 4, 5,
-
doskonalenie gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych i rozpoznawanie ich brzmienia
Grupa VI
TEMATYKA
1. Dary jesieni
2. Dbamy o zdrowie
3. Jesienią w parku i w lesie
4. Zabawy na jesienne wieczory
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
-
rozróżnianie i nazywanie warzyw rosnących w Polsce i w innych regionach świata; ćwiczenie umiejętności określania głoski w nagłosie nazw niektórych warzyw oraz liczenia głosek w słowach; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie kształtów; doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów i rozdawania po tyle samo;
-
rozwijanie percepcji wzrokowej – wyróżnianie figury z tła; doskonalenie umiejętności globalnego czytania; kontynuowanie rytmów 3-elementowych;
-
utrwalenie zasad bezpiecznego grzybobrania, odróżnianie grzybów jadalnych i niejadalnych; zapoznanie ze skutkami spożywania nieznanych (trujących) grzybów; wprowadzenie litery A, a na przykładzie wyrazu aparat; rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną i sylabową; ćwiczenie umiejętności wyróżniania litery a w wyrazach;
-
wielozmysłowe rozpoznawanie niektórych darów jesieni, poznanie ich zastosowania; utrwalenie umiejętności różnicowania wielkości obiektów; ćwiczenie umiejętności czytania metodą sylabową;
-
doskonalenie wiedzy dzieci na temat przetworów przygotowywanych z owoców i warzyw; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez wprowadzenie pojęć: waga i ważenie;
-
wprowadzenie pojęcia zdrowy styl życia, promowanie zdrowego stylu życia, stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko stosownych do wieku wyborów zdrowotnych i zdaniu sobie sprawy z ich skutków;
-
rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez przeliczanie obiektów w najbliższym otoczeniu, wprowadzenie liczby i cyfry 2;
-
rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i samopoczucie; kształtowanie zachowań prozdrowotnych; doskonalenie nawyku dbania o higienę jamy ustnej; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat; kształcenie sprawności manualnej rąk i wyobraźni twórczej dzieci;
-
utrwalenie informacji dotyczących zmian zachodzących jesienią w przyrodzie; wprowadzenie litery i na przykładzie wyrazu igła; rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną i sylabową; ćwiczenie umiejętności wyróżniania litery i w wyrazach;
-
utrwalenie informacji dotyczących zmian zachodzących jesienią w przyrodzie; utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się podczas spaceru po parku i lesie; rozwijanie umiejętności matematycznych; doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej;
-
wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości; wprowadzenie litery e, E; wdrażanie do nawyku utrzymania prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego;
-
wyrażanie emocji za pomocą muzyki i tańca; przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych;
-
utrwalenie wiedzy o zawodach ludzi związanych z pracą w teatrze: aktor, sufler, scenograf, reżyser itp.; doskonalenie umiejętności społecznych poprzez zabawy teatralne i dramowe;
-
rozwiązywanie i układanie zagadek słownych, żartów językowych; wdrażanie do nawyku utrzymywania prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego; doskonalenie umiejętności interpersonalnych poprzez uczestnictwo w grze.