zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na październik 2019

Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na październik 2019

Grupa I

Krąg tematyczny: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele

Zapoznanie z miejscem pochodzenia owoców – sadem.

Kojarzenie owoców z drzewami, na których rosną.

Poznanie różnych sposobów przechowywania i spożywania owoców.

Doskonalenie poczucia rytmu

Krąg tematyczny: Witaminy, hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka

Poszerzanie wiedzy z dziedziny przyrody.

Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności wykonania prac plastycznych.

Kształtowanie intuicji matematycznych.

Wyczulenie na regularności w najbliższym otoczeniu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów.

Krąg tematyczny: Liście malowane, pod drzewami rozsypane

Dostrzeżenie zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu naturalnym.

Zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni i bogactwo owoców parkowych i leśnych.

Dostrzeżenie różnorodności kształtów i kolorów liści.

Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania.

Krąg tematyczny: Las szumi jesiennie, już robi się sennie

Prowadzenie obserwacji przyrodniczych – mgliste poranki, chłodne dni, wczesny zmrok, szarówka.

Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów.

Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej.

Rozbudzanie poczucia estetyki.



Grupa II

Cele ogólne

Obszar fizyczny

  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych

  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych

  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (podczas ćwiczeń gimnastycznych, podczas zabawy, podczas pracy przy stoliku, podczas posiłków)

Obszar emocjonalny

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi

  • wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób

Obszar społeczny

  • kształtowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej

  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach

  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych – wyrażanie potrzeb własnych, zauważanie potrzeb innych

  • wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym)

Obszar poznawczy

  • wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej

  • doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek)

  • rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie

  • poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”

  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek

  • rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji

  • poznanie obrazu graficznego liczby „2”

  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku (opadanie liści, zbieranie zapasów na zimę, odloty ptaków, krótszy dzień, chłód, deszcz)

  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności

  • rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie

  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych

  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności

  • doskonalenie syntezy i analizy słuchowej na poziomie sylaby

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek)

  • poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”

  • usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie)

  • poznanie obrazu graficznego liczby „3”

  • rozwijanie spostrzegania wzrokowego przez dostrzeganie rytmiczności w serii elementów

  • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego

  • rozwijanie sprawności manualnej

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat

  • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej

  • kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)

  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności

  • poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”

  • poznanie obrazu graficznego liczby „4”

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat

  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej

  • poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”

  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

  • rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku

  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności

  • poznanie obrazu graficznego liczby „5”

  • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego

  • rozwijanie sprawności manualnej

 

Grupa III

Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele

Witaminy, hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka

Liście malowane, pod drzewami rozsypane

Las szumi jesiennie, już robi się sennie

 

• Zapoznanie z różnymi cechami owoców oraz z miejscem ich pochodzenia – sadem;

• Doskonalenie sprawności fizycznej i manualnej;

• Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie dostępnym dzieciom;

• Posługiwanie się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych.

 

• Kształtowanie intuicji matematycznej;

• Wyczulenie na regularność w najbliższym otoczeniu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów;

• Zapoznanie z wyglądem, budową, smakiem i zapachem warzyw oraz sposobami ich wykorzystania.

 

• Dostrzeżenie zachodzących w przyrodzie zmian związanych z aktualną porą roku;

• Zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni i bogactwo drzew parkowych i leśnych oraz na ich piękno;

• Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania.

 

• Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów;

• Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej;

• Rozbudzanie poczucia estetyki;

• Wdrażanie do poszanowania przyrody.



Grupa IV

TEMATYKA:

  • Jesień w sadzie.

  • Jesienny ogród.

  • Jesienią w lesie.

  • Dary jesiennego parku.

  • W zdrowym ciele zdrowy duch.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:

  • Poznanie wybranych owoców i nazywanie drzew owocowych, nazywanie warzyw z jesiennego ogrodu oraz parku.

  • Rozpoznawanie i właściwe nazywanie zwierząt dziko żyjących oraz poznanie sposobu przygotowania się do nadchodzącej zimy, zwrócenie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zasypianie.

  • Rozumienie konieczności właściwej higieny jamy ustnej oraz wizyt u stomatologa.

  • Poznawanie wartości moralnych. Dążenie do rozumienia wartości, takich jak: szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, sprawiedliwość, szczęście, piękno.

Wskazywanie przeciwieństw poznanych wartości, np.: zło, nieuczciwość, kłamstwo, zwrócenie uwagi na ich nieakceptowanie społeczne.

  • Rozumie konieczności dbania o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu.

  • Rozumienie konieczności właściwych zachowań prozdrowotnych (odżywiania się, właściwego ubierania, uprawiania sportu).

  • Rozwijanie inwencji twórczej, sprawności manualnej.

  • Porządkowanie zbiorów wg liczby elementów i posługiwanie się liczebnikami głównymi. Nabywanie umiejętności przeliczania w zakresie 6 i więcej.

  • Czytanie globalne wyrazów związanych z tematem.

  • Rozwijanie umuzykalnienia i umiejętności rytmicznych.



Grupa V

Obszar fizyczny

  • kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją

  • kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości, wytrzymałości

  • wdrażanie do podjęcia zdrowej rywalizacji

  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach

  • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania

  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami

  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)

  • kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw muzyczno-ruchowych

 

Obszar emocjonalny

  • rozwijanie zdolności do odczuwania wewnętrznego zadowolenia z dobrze wykonanego zadania

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi

  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji

 

Obszar społeczny

 

  • rozwijanie samodzielności w przygotowaniu przyborów i materiałów do zajęć

  • wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków

  • wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania obowiązków dyżurnego

  • rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej

  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach

  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)

 

Obszar poznawczy

 

  • kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych doświadczeń i ich obserwowania

  • kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie wykonywanych i obserwowanych doświadczeń

  • doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami

  • wdrażanie do globalnego czytania

  • rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z różnorodnych klocków i elementów konstrukcyjnych według podanego wzoru

  • kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego)

  • poznanie obrazu graficznego głoski „a” ‒ litery „Aa, O o, E e, ,M m,

  • bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych

  • doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie

  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów

  • bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych

  • doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie

  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów

  • poznanie obrazu graficznego liczby 1, 2, 3, 4, 5,

  • doskonalenie gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych i rozpoznawanie ich brzmienia

 

Grupa VI

TEMATYKA

1. Dary jesieni

2. Dbamy o zdrowie

3. Jesienią w parku i w lesie

4. Zabawy na jesienne wieczory

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:

  • rozróżnianie i nazywanie warzyw rosnących w Polsce i w innych regionach świata; ćwiczenie umiejętności określania głoski w nagłosie nazw niektórych warzyw oraz liczenia głosek w słowach; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie kształtów; doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów i rozdawania po tyle samo;

  • rozwijanie percepcji wzrokowej – wyróżnianie figury z tła; doskonalenie umiejętności globalnego czytania; kontynuowanie rytmów 3-elementowych;

  • utrwalenie zasad bezpiecznego grzybobrania, odróżnianie grzybów jadalnych i niejadalnych; zapoznanie ze skutkami spożywania nieznanych (trujących) grzybów; wprowadzenie litery A, a na przykładzie wyrazu aparat; rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną i sylabową; ćwiczenie umiejętności wyróżniania litery a w wyrazach;

  • wielozmysłowe rozpoznawanie niektórych darów jesieni, poznanie ich zastosowania; utrwalenie umiejętności różnicowania wielkości obiektów; ćwiczenie umiejętności czytania metodą sylabową;

  • doskonalenie wiedzy dzieci na temat przetworów przygotowywanych z owoców i warzyw; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez wprowadzenie pojęć: waga i ważenie;

  • wprowadzenie pojęcia zdrowy styl życia, promowanie zdrowego stylu życia, stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko stosownych do wieku wyborów zdrowotnych i zdaniu sobie sprawy z ich skutków;

  • rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez przeliczanie obiektów w najbliższym otoczeniu, wprowadzenie liczby i cyfry 2;

  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i samopoczucie; kształtowanie zachowań prozdrowotnych; doskonalenie nawyku dbania o higienę jamy ustnej; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat; kształcenie sprawności manualnej rąk i wyobraźni twórczej dzieci;

  • utrwalenie informacji dotyczących zmian zachodzących jesienią w przyrodzie; wprowadzenie litery i na przykładzie wyrazu igła; rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną i sylabową; ćwiczenie umiejętności wyróżniania litery i w wyrazach;

  • utrwalenie informacji dotyczących zmian zachodzących jesienią w przyrodzie; utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się podczas spaceru po parku i lesie; rozwijanie umiejętności matematycznych; doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej;

  • wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości; wprowadzenie litery e, E; wdrażanie do nawyku utrzymania prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego;

  • wyrażanie emocji za pomocą muzyki i tańca; przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych;

  • utrwalenie wiedzy o zawodach ludzi związanych z pracą w teatrze: aktor, sufler, scenograf, reżyser itp.; doskonalenie umiejętności społecznych poprzez zabawy teatralne i dramowe;

  • rozwiązywanie i układanie zagadek słownych, żartów językowych; wdrażanie do nawyku utrzymywania prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego; doskonalenie umiejętności interpersonalnych poprzez uczestnictwo w grze.

 

Script logo