Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na styczeń 2020
GRUPA I
Krąg tematyczny: Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Dostrzeganie występowania zdarzeń czasowych, pór roku, miesięcy, zapoznanie dzieci z nazwami.
• Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania się rytmów i sekwencji czasowych.
• Poznawanie utworów literackich o wartościach wychowawczych.
Krąg tematyczny: Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali rycerze
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności twórczej.
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
•Stwarzanie okazji do wspólnych działań w zabawie.
Krąg tematyczny: Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie zdolności mówienia o uczuciach.
• Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych.
•Stwarzanie okazji do wystąpień publicznych z okazji Dnia Babci i Dziadka.
GRUPA II
Cele ogólne
Obszar fizyczny
- uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu
- wdrażanie do zdrowego stylu życia (dobór stroju, aktywność, właściwe odżywianie, hartowanie organizmu
- ustalenie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu
- uświadomienie niebezpieczeństw grożących podczas niewłaściwie zorganizowanej zabawy
Obszar emocjonalny
- wdrażanie do wyrażania emocji w trakcie zabaw na świeżym powietrzu
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludz
- wdrażanie do respektowania cudzych emocji
Obszar społeczny
-
rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach (zaproszenie do tańca i zabawy)
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
Obszar poznawczy
-
poznanie obrazu graficznego głoski „c” – litery „C”, „c”
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter
- wdrażanie do czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (stosowanie nazw dyscyplin sportowych i zabaw zimowych)
- poznanie obrazu graficznego liczby „0”
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
- przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
- segregowanie, klasyfikowanie przedmiotów (rekwizytów, przyborów) według podanego kryterium
- kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo, po równo
- rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej
Ćwiczenia poranne – zestaw ,,Zimowe zabawy”
Zabawy ruchowe
-
„Rozgrzewka przed zawodami” – zabawa ruchowa w formie aerobiku przy muzyce
- „Zimowe zabawy” – zabawa naśladowcza
- „Ślady na śniegu” – zabawa ruchowa z elementem równowagi
- „Zaprzęgi sanek” – zabawa bieżna
GRUPA III
Treści programowe:
- Nowy rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą
- Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali rycerze
- Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka
- Co marzenia, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Dostrzeganie powtarzalności pór roku, miesięcy;
• Spostrzeganie sekwencji czasowych: krótszych i dłuższych (godzin, dni, miesięcy);
• Zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy, pór roku, dni tygodnia;
• Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania rytmów i sekwencji czasowych.
• Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej;
• Organizowanie zabaw sprzyjających rozwinięciu się pożądanych cech charakteru: cierpliwości, godzenia się z niepowodzeniem;
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
• Ćwiczenie właściwego ustawiania się w pary.
• Rozwijanie umiejętności mówienia o uczuciach;
• Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych;
• Umożliwienie własnoręcznego wykonania prezentów;
• Kształcenie umiejętności planowania i realizacji działań związanych z przygotowaniem przyjęcia;
• Kształcenie odporności emocjonalnej w sytuacjach wystąpień przed widownią;
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
• Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych myśli i życzeń;
• Kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
• Doskonalenie umiejętności liczenia przedmiotów, dokładania, zabierania, ustalania, ile pozostało;
• Uwrażliwienie na potrzeby i marzenia innych ludzi.
GRUPA IV
-
Skok w Nowy Rok.
-
Wszędzie biało.
-
Kochamy babcie i dziadków.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
-
Rozumienie cykliczności występowania kolejnych pór roku i ich charakterystycznych cech. Nazywanie kolejno występujących miesięcy.
- Nabywanie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu i udzielania właściwych odpowiedzi na pytania dotyczące treści, poprawnych pod względem gramatycznym.
- Przeliczanie i posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 7 oraz rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych.
- Budzenie szacunku i więzi emocjonalnej z najbliższą rodziną poprzez przeżywanie wspólnych radości i obchodów świąt. Odczuwanie uczucia radości z możliwości obdarowania najbliższych upominkiem.
- Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy, do bezpiecznej zabawy na śniegu z wykorzystaniem sprzętu sportowego (sanki). Zapamiętanie cech typowych dla zimy. Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Staranne wykonanie prac plastycznych i doprowadzenie ich do końca.
- Wcielanie się w role aktorów w czasie wystąpień publicznych. Przełamanie lęku i wstydu.
- Rozwijanie umiejętności wokalnych poprzez śpiewanie piosenek, umiejętności rytmicznych oraz sprawności fizycznej dzieci.
GRUPA V
-
Nowy Rok – mija czas
-
Zimowa olimpiada przedszkolaków
-
Z pamiętnika Babci i Dziadka
-
Eksperymenty z wodą i śniegiem
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
Obszar fizyczny
-
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- uświadamianie dzieciom wpływu aktywności fizycznej, hartowania i zdrowego odżywiania na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami (wycinanie po liniach prostych, łamanych, falistych, kolistych)
- doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-technicznych i konstrukcyjnych
- wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały
Obszar emocjonalny
-
wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom i czynnościom do wykonania
- kształtowanie postawy poszanowania opinii i poglądów innych osób, niezależnie od sądów i przekonań własnych
- kształtowanie umiejętności cieszenia się z wygranej
- kształtowanie odporności emocjonalnej, a w szczególności radzenia sobie z przegraną oraz okazywania radości z wygranej innych
- kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
Obszar społeczny
-
kształtowanie postawy uważnego słuchania innych, unikanie ich oceniania
- rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy
- kształtowanie umiejętności pracy i zabawy w grupie
Obszar poznawczy
-
wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy)
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- wdrażanie do czytania globalnego (nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy)
- poznanie drukowanej i pisanej litery „B”, „b”, „N”, „n”, „P”, „p”
- kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
- doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
- poznanie zapisu cyfrowego liczby 9
- wdrażanie do zdobywania wiadomości o otaczającej rzeczywistości przyrodniczej (obserwacja pogody) usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych (elementy pogody, zjawiska charakterystyczne dla pór roku)
- rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy
- kształtowanie umiejętności pracy i zabawy w grupie
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego (babcia, dziadek, życzenia itp.)
- wdrażanie do sprawnego posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
- doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej)
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach
- rozwijanie umiejętności wokalnych, recytatorskich i tanecznych
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania
- rozwijanie zainteresowań badawczych
- uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania swoich działań, by eksperyment się udał
- kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
- zapoznanie z pojęciami: pieniądz, moneta, banknot, waluta
- poznanie polskich monet i banknotów
- usprawnianie umiejętności liczenia przedmiotów w sytuacjach praktycznych, w zabawie
- utrwalenie cyfr 0–9 i znaków matematycznych „<”, „>”, „=”
- rozumienie znaczenia umiejętności posługiwania się pieniędzmi
- uwrażliwianie na różne elementy muzyki: dynamikę, tempo, rytm
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem krótkich tekstów opartych na poznanych literach
- wnioskowanie na podstawie zagadek słownych
- rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów literowo-obrazkowych i sylabowo-obrazkowych
- tworzenie sylab, wyrazów z ruchomego alfabetu
- aktywizowanie do podejmowania działalności plastycznej
GRUPA VI
- Witamy Nowy Rok
- Co można robić zimą?
- Święto babci i dziadka
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci ze zjawiskiem różnic czasowych (dwie półkule Ziemi); poszerzanie wiedzy dzieci na temat sposobów odmierzania czasu; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej;
- utrwalenie informacji o cykliczności pór roku;
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez utrwalenie znajomości nazw miesięcy w roku i informacji o ich przemienności;
- utrwalenie nazw dni tygodnia i ich przemienności; doskonalenie umiejętności posługiwania się takimi przyimkami jak: przedwczoraj, wczoraj, dziś, jutro, pojutrze;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wskazywanie różnic pomiędzy wyrazami związanymi z zimowym krajobrazem; wprowadzenie liczby i cyfry 8 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym;
- wprowadzenie litery U, u; doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem czytanego tekstu; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach;
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozróżnianie i nazywanie figur geometrycznych: koło i trójkąt; rozwijanie umiejętności matematycznych i percepcji wzrokowej poprzez segregowanie, rozdzielanie symboli graficznych według przyjętego kryterium;
- rozwijanie kompetencji matematycznych; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach; utrwalenie informacji o sposobach chronienia swego ciała przed mrozem i wiatrem;
- odtwarzanie rytmów ruchowo-słuchowo-wzrokowych;
- doskonalenie postawy szacunku wobec osób starszych; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- stosowanie pojęć: wcześniej, później, obecnie; doskonalenie sprawności grafomotorycznej;
- rozwijanie umiejętności manualnych przy wykonywaniu upominku dla babci;
- kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej;
- wprowadzenie litery S, s; określanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw;
- wprowadzenie liczby i cyfry 9 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym; rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez zabawy ruchowe; poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o pojęcia związane ze sportami zimowymi;
- rozwijanie umiejętności współpracy i stosowania zasad fairplay podczas zawodów grupowych; tworzenie i nazywanie zbiorów obiektów według określonych 2–3 cech.